hits
  • 05.06.2018, 13:37

Silje Renate Stenslet Hellebakken: en sånn dag hvor kroppen er helt energitom, og treninga er bånn


I dag er en sånn dag hvor kroppen er helt energitom, og treninga er bånn. En sånn dag hvor jeg hater å trene styrke, og skulle ønske at treningsprogrammet sa kondisjonsøkt istedet. Og jeg som ikke likte å jogge før... En sånn dag hvor motivasjonen ikke finnes ved å fokusere på målet og resultatene, men hvor alt avhenger av stahet (takk mamma for at det er arvelig!).

Men ikke f*** om jeg skal gi opp! Livet er fullt av dårlige, energitomme dager. Spesielt når man har lavt stoffskifte, og energitomme dager ikke akkurat er en ukjent greie. Men jeg fullførte, selv om jeg følte meg svak og ubrukelig og hata mesteparten av tia. Men før spårtichallenge og Ida ville jeg ikke klart å gjennomføre en treningsøkt på en dag som det her. Og det blei kanskje noen flere pauser enn det som var planlagt, og noen gloser underveis som ikke egner seg på papiret, men jeg fullførte! Og i dag er det godt nok!

  • 27.05.2018, 18:27

Resultater etter 1. runde: Silje Renate Stenslet Hellebakken




Silje har vært i løpegruppa, for hun ville også komme i løpeform.
-Og hun har virkelig blitt både raskere og mer utholdende.

Dessverre har de siste ukene vært preget av sykdom, men hun har vært veldig gira på å sette i gang igjen så fort kroppen tillot det, og rådført seg med meg underveis. Hun er i gang igjen nå, og håper at det på onsdag ikke er over for hennes del i konkurransen!


Vekt og mål:

Vekt:
-  4,5 kg

Cm midje:
-  3 cm

Formtester:

Test-runde/distanse:
Ved oppstart: 51 min
Nå: 42 min!!!!!


 

Å melde seg på det her er noe jeg ikke angrer på nå, men jeg var veldig skeptisk før vi starta. Ikke til treninga, men til å dele det i sosiale medier. Men når jeg så hvor mange fantastiske og tøffe mennesker som gjør dette sammen med meg blei det mye lettere. Og Ida var god støtte når nervene trengtes å roe ned. Så selv om jeg er 316 mil (+/- noen km) unna resten av gjengen, så har jeg ikke gjort det her aleine. Og støtten og motivasjonen innad har vært fantastisk!

Jeg har aldri vært noen løper. På barneskolen kom jeg alltid sist på 60 meteren, og jeg hata gymtimene hvor vi skulle ut og jogge en runde. Men jeg har lyst til å bli en sånn som jogger en runde gjennom skauen, så når Ida ga meg muligheten til å starte så var det bare å kaste seg på! Og selv om jeg er et stykke unna den lette joggeturen enda, så er jeg på vei dit. Stega blir lettere og raskere fra uke til uke, og intervalltreningene er uten tvil favorittene.





Det var ikke sånn jeg så for meg at de siste ukene skulle bli. Jeg var jo så godt i gang med treninga og opplegget, og så full stopp.... 2 uker nesten rett ut. Så når formen var på plass igjen og treninga skulle tas opp, var jeg sikker på at den kom til å være dårligere enn når jeg starta i april. Etter streng beskjed fra Ida om å starte opp pent, så bar det ut på første intervalløkt. Med heiarop og motivasjon fra Spårtigruppa var motet på topp! Og til min store forbauselse så gikk det skikkelig bra! Om noe så føltes formen bedre enn før jeg blei sjuk. Og det var så deilig!! Og en skikkelig motivasjonsboost videre. Jeg er ikke klar for å gi meg i konkurransen enda, selv om jeg ligger litt bak skjema. Det er langt igjen til målene mine, og dit skal jeg uansett.

Så jeg håper jeg kan få din stemme på onsdag!

 

  • 07.05.2018, 14:18

Silje Renate Stenslet Hellebakken: oppdatering etter 5 uker


Silje merker forbedring på løping og styrketreningen, vekta går nedover (-5.4 kg), og energien blir bedre og bedre. Dette er jo helt fantastisk :D



Etter et par uker med dønn stive legger har det endelig løsna litt, og teknikken har blitt mye bedre. Når jeg begynte på programmet så jogga jeg med lave, korte steg. Nå er stegene blitt lengre og raskere, og det føles mye bedre. Kondisen er ikke alltid helt enig med det nye tempoet mitt, men jeg jobber med saken og jeg tror vi blir enige etterhvert. Styrken begynner også å komme seg. Det var stor jubel i stua når jeg fikk til Ida sin hælgange, etter å ha feila maks på den for fire uker tidligere! Så kanskje det er håp for at jeg klarer en skikkelig push-up etterhvert og. Men det er på energinivået at jeg uten tvil kjenner mest forandring. Og spesielt på jobb. Før var jeg ganske kake etter et langt skift, og trappene opp og ned med søppel var noe hat. Nå har jeg løpt opp og ned de lettere enn noen gang. Og det har fremdeles vært energi igjen i kroppen selv når jeg har kommi hjem etter jobb midt på natta.

Å være et par uker hjemme i Norge var utrolig deilig for både kropp og sinn. Å gå en runde i skauen er virkelig undervurdert. Det var veldig morsomt og inspirerende å få vært med på en av kick-off treningene med Ida. Og ikke minst få møte et par av de flotte damene som jeg kun kjenner gjennom gruppechatten på Snapchat

Selv om det innimellom er vanskelig å finne motivasjonen til å trene aleine, så er det også veldig deilig å kjenne på at jeg kan klare det på egenhånd. For til syvende og sist så er det meg det avhenger av, og det er jeg som må ta vare på meg selv og kroppen min resten av livet. Men det hjelper så klart å ha en ganske fantastisk mann som motiverer og heier, og gir meg en skål med frukt når det jeg egentlig har lyst på er sjokolade!

  • 09.04.2018, 17:37

Silje Renate Stenslet Hellebakken: I full gang, og vekta går riktig vei :D


Silje er som tidligere nevnt med oss helt fra Italia! Hun (og den 4-beinte turkameraten) er i full gang med treningen, og dette vises allerede på vekta! :D



Heia!
Her kommer en liten oppsummering av min første uke med trening (inkl. den første søndagen).

Vekt: - 1.3 kg.
Utførte treningsøkter: 4 av 5.
Dårlige dager, også kjent som lavt stoffskifte-dager: 2. Må jobbe med hodet for å klare treningsøkter også på disse dagene, selv om hodet bare er tåkete og kroppen går i dvale. Men satser på at det bedrer seg etter hvert som treningen blir mer og mer en vane.

Det er veldig deilig å komme i gang, og å kjenne at kroppen er støl og sår på en god måte. Jeg har hatt to kondisjonsøkter og to styrkeøkter, og begge har gått greit. Mangler litt på teknikk, spesielt på styrkeøktene, men den blei bedre gjennom repetisjonene. Å jogge på asfalt gikk greit, men savner skogen og grusveier. Er ikke så mye av det her akkurat? Men har finni en park ikke så langt unna, så skal få lagt kondisjonsøktene til de dagene jeg har bilen, sånn at jeg kan kjøre dit og få litt mykt underlag under beina i stedet. Ellers er kroppen stiv som en stokk 😂 Så litt ekstra tøying må nok inn i treninga etter hvert.

Har lagt opp planen for denne uka, så satser på å få tatt igjen den økta jeg ikke fikk med forrige uke.

Jeg har skrudd opp mengden med grønnsaker og salat til middag, og mindre av pasta og ris. Jeg drikker mere vann, men det kommer litt med varmen og, og mindre cola. Og har ikke hatt kjempelyst på søtsaker de siste ukene, så det har naturlig bare blitt mindre.
-
Også jubla jeg når jeg fant knekkebrød på Lidl 😂



Detta fikser du, Silje! 
HEIA :D

  • 09.03.2018, 08:00

Presentasjon: Silje Renate Stenslet Hellebakken


Silje er neste ut, og var veldig i tvil om dette var noe hun ville være komfortabel med å være med på. Nå er hun super-klar, og hennes 4-beinte treningskompis blir sikkert veldig glad for å få noen løpeturer framover! 
-Og vi er veldig glade for at hun bestemte seg for å bli med!

 

Silje Renate Stenslet Hellebakken
Gruppe: Kom i løpeform

Hei! Jeg heter Silje, er 33 år og gift. For tiden bor jeg i Sør-Italia, men hører hjemme i Rødenes. Mannen fikk et tilbud som vi ikke kunne si nei til, så vi pakka tingene våre og flytta ned hit for ett år siden. Jeg meldte meg på Ida sin utfordring fordi jeg ønsker å komme i form igjen, og få et mer balansert kosthold. For meg som trives best i åpne landskap er hverdagen her nede i byen veldig annerledes enn den hjemme, og det har blitt alt for mye stillesitting og småspising det siste året.

Jeg har en god treningskamerat og motivator på fire bein, og hadde det vært opp til han så hadde vi vært ute og løpt hver dag. Problemet er at jeg har alltid vært elendig til å løpe. Så jeg ønsker å være med i gruppa for løpe-form og vektnedgang.

Målet mitt er å kunne jogge en halvtime hver morgen, men også å gå noen kilo ned. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte for noen år siden, og de 25 kg jeg dro på meg før vi fant ut av hva problemet var sitter på kroppen enda. Og det hadde vært veldig deilig å få redusert de litt.

Jeg syns opplegget er både morsomt, utfordrende og skummelt. Jeg gleder meg til å få veiledning av Ida innen både trening og kosthold, og å måtte jobbe hardt med selvdisiplinen for å klare å pushe meg selv. Men det er ganske langt utenfor min komfortsone å gjøre det så offentlig.

Mine to største svakheter er småspising og utsettelser. Å se på maling tørke blir fort mye mer spennende enn å gå og trene. Og jeg elsker lange, sløve morgener! Men her nede blir det om et par måneder for varmt for vintermennesket meg til å trene etter klokka ni, så jeg må jobbe med å komme meg ut og i gang om morgenen.
.....................................

-Heia Silje!



Ps: konkurransen kan du lese om her

 

Ida

Personlig Trener og kostveileder som skal hjelpe en gjeng flotte mennesker i form i 2018, og dere kan få ta del i deres reise :D

Search

Bloggdesign