hits
  • 12.03.2018, 07:37

Antropometriske mål, bilder og formtesting


Deltakerne i konkurransen skal ta antropometriske mål, bilder og må igjennom en formtesting, slik at vi har noe å måle fremgangen med. For de som vil ned i vekt, eller endre kroppssammensetning (stramme opp, øke muskelmasse feks), er det en fordel å kunne følge med på de antropometriske målene etterhvert i prosessen, i tillegg er det først når man ser bilder, man virkelig forstår hva som har skjedd med kroppssammensetningen!
Formstigning er alltid gøy å kjenne på, og særlig vil nok dette komme frem i løpegruppa.
Og for at "sterkere kropp"-gruppa skal ha noe å måle fremgangen med, skal det utføres tester også her.

De som ønsker en vektnedgang og endring av kroppssammensetning, skal ta følgende antropometriske mål:
-Vekt
-Høyde

+ (Beregne KMI hvis ønskelig)
-Midjemål
+ (Hofte, lår og overarm hvis ønskelig)


Mye som kan måles, men viktigst i denne sammenhengen er vekt og midje. 


De som ønsker en sterkere kropp, skal gjennomføre følgende tester før oppstart:
-Hvor mange push-ups med egen kroppsvekt klarer jeg?
-Hvor mye tilleggsvekt klarer jeg å utføre 10 knebøy med?
-Hvor lenge klarer jeg stå i planke med utoverføring av ben?
-Hvor mange hang ups klarer jeg?


1RM-testing skal IKKE gjennomføres, da jeg ikke overlater denne testingen til nybegynnere som aldri har gjort dette før, og uten min veiledning. Deltakerne får utdelt et program hvor øvelsene beskrives og video av alle øvelsene vises.


De som ønsker bedre løpeform skal igjennom følgende tester: 
-Hvor lenge kan jeg løpe sammenhengende"
-Hvor kjapt kommer jeg meg gjennom en utvalgt distanse/runde?


For de som ikke klarer å løpe ved oppstart, blir da svaret på første 0 minutter, også blir måling av runden/distansen gjort gående (med innslag av jogging for de som klarer).  


I tillegg skal det tas helkroppsfigur-bilder
-Forfra
-Bakfra
-Fra siden


Bildene skal tas ikledd undertøy eller evt shorts og singlet/trenings-bh. 
Her er eksempel på nøyaktig hvordan disse bildene skal tas: 
(Heia tøffe Trine, som tør å dele!) 

PS: Tas gjerne i dagslys, men pass på at lyskilden er bak fotografen, og ikke bak den som skal fotograferes. 




-For de som ønsker å blir bedre på ALLE områder, tester de ut ALT!
...........................

Så hvordan tar man antropometriske mål?

Veie seg gjør man på en vekt, og for meg har det ingenting og si om denne vekta er fancy eller ikke, bare man veier seg på SAMME vekt hver gang.

KMI (kroppsmasseindeks)- Eller BMI for dere som liker det internasjonalt.
Vekt (kg) / (høyde (m) x høyde (m) )

Eks: en dame som veier 80 kg og er 1.70 m høy:
KMI=  80/ (1.7x1.7)= 27.7

Hennes KMI er da 27.7

Det som er motiverende med å beregne KMI er at man etter en vektnedgang kan si at "Jeg var "fedme grad 1", og nå er jeg nede i "normalvekt".

Grenseverdier for KMI:

Undervekt: <18.5
Normalvekt: 18,5-24,99
Overvekt 25,00-29,99
Fedme >30
-Grad 1: 30-34,99
-Grad 2: 35,00-39,99
-Grad 3: >40


MEN...
-For det er et stort MEN ved KMI, og derfor skal ikke KMI legges så mye fokus på i denne prosessen.
KMI sier INGENTING om kroppssammensetningen. Derfor skal vi heller ha fokus på vektnedgang og midjemål/ livviddemål.

Livviddemål er et godt alternativ eller supplement til KMI. Livvidden bør måles så nøyaktig som mulig og på samme sted hver gang: midtpunktet mellom nederste del av ribbena og øverste del av hoftekammen (ca på høyde med navlen for de fleste). Målebåndet skal holdes stramt, men man skal kunne klare å snike inn en finger mellom målebåndet og magen. Mål gjerne et par ganger, slik at du vet svaret blir nøyaktig.      

Grenseverdier for livvidde:

Abdominal Overvekt

Menn: 94,0 - 101,9 cm 
Kvinner: 80,0 - 87,9 cm

Abdominal fedme

Menn: ≥ 102 cm
Kvinner: ≥ 88 cm

Mange synes også det er motiverende å måle det bredeste området ved de såkalte love handles. 
........................

Det er fremgangen som skal være i fokus her, noe man vil se på bilder og gjennom løpe-/styrke -rapporter. Hos de som ønsker vektnedgang, vil det være gøy å følge med nedgangen, og hva opprinnelig vekt var skal ikke oppgis med mindre de ønsker lenger uti prosessen. Vekt sier heller ikke noe om kropssammensetning, og nøyaktig hva vekta sier er ikke relevant her. Det er nedgangen vekta viser, hvis nedgang er et mål, som er fokuset. 

Årsaken til at jeg sa at alle skal legge ut vekt i april, var for å få med de som er villige til å dele ALT. Og sile ut de som har "sperrer". I en slik konkurransesammenheng og i dette opplegget, må man være villig til å dele alt sammen. At enkelte ikke ønsker dette, og trakk seg, er helt forståelig. Ikke alle føler for å legge ut vekta si offentlig. Men hvis man allerede her begynner å nøle, tror jeg dette kan bli en altfor heavy prosess, og jeg valgte da å ta med de uten "sperrer". 
I min jobb som PT, er det jo ikke slik jeg gjør det med å "sile ut", men i denne konkurransen og i dette opplegget måtte jeg gjøre det sånn :)
-Både for deres egen del, og for konkurransen del (blir vanskelig å følge med for heiagjengen, hvis folk stadig trekker seg fordi det var for voldsomt).

Og når jeg får oppstartstallene til deltakerne, det være seg antall push ups, kg eller løperekorden, skal de si høyt og tydelig farvel til disse tallene, for det skal være siste gang de ser de! :D
Vi går for varige resultater, og ser på dette som en investering i resten av livet, og ikke en midlertidig slankekur eller liknende!

Heia!


-Ida

Ida

Personlig Trener og kostveileder som skal hjelpe en gjeng flotte mennesker i form i 2018, og dere kan få ta del i deres reise :D

Search

Bloggdesign